Megéri?

Inlernet

A vásárlóknak legtöbbször fogalmuk sincs arról, milyen terméknek, vagy szolgáltatásnak, mennyibe kellene kerülnie. Így a vásárló gondolatmenete kizárólag csak abból indulhat ki, amit megtapasztal: vizuális információk, érzelmi hatások, összehasonlítások, észérvek és a megérzésünk, szimpátia, színek-illatok-formák-hangok-tapintás-ízlelés, ismerőseink véleményei, mit olvasunk róluk, és hogy megéri-e ilyen olcsón megvásárolni, vagy pedig „lehúznak“ bennünket.

Nem azt mondjuk, hogy buták vagyunk, csak könnyen befolyásolhatóak, ez pedig nagy különbség. Illetve sietünk, sokszor felületesek vagyunk, néha pedig túl nagyvonalúak, vagy könnyelműek. Nem mellékesen pedig marketing- és kommunikációs szakemberek hadseregei dolgoznak azon, hogy ez a jövőben is így maradjon.

Ráadásul, noha fix havi jövedelmünkből vásárolunk, döntéseinket mégis főként benyomásaink alapján, illetve a számolni tudás szinte teljes hiányával, félig-meddig gondolkodás nélkül hozzuk meg.

William Poundstone, a téma szakértője segítségével bemutatunk neked tíz példát arra, hogy mennyire kevés ragadt rá matematikából az átlagos vásárlókra.

  1. Imádunk bármiből többet kapni.

Tegyük fel, hogy betérünk a szokásos kávézónkba, ahol kétféle kávéajánlat fogad bennünket. Az első 33 százalékkal több kávét ígér, míg a második 33 százalék engedményt ad a már megszokott árból. Melyik szerinted a jobb üzlet? Nagyjából egyformák – mondhatnánk… és azonnal tévednénk is. Képzeljük el, hogy a szokásos ár 300 forint 3 deciliter hosszú kávéért (azaz, decinként 100 forint). Az első ajánlat esetében ez azt jelenti, hogyy 4 decilitert kapunk 300 forintért (azaz 75 forintot fizetünk 1 deciért), míg a második és eláruljuk, a jobb ajánlat esetében, 200 forintért ihatunk 3 decit (vagyis, 1 deciliter ára 66 forint). Itt az emocionális matematika vezet (félre) bennünket: jobb érzés „ingyen” hozzájutni valami extrához, mint kevesebbért megkapni ugyanazt.

  1. Erősen befolyásol az elsőként meglátott ár

Melyik hölgy ne szeretne egy csúcsminőségű dizájntermékeket árusító boltból egy szép táskát!? No de 500 ezer forintért? – Mi kerül ebbe ennyibe! – gondolja a legtöbb férfi. – Ötszázezer forint egyetlen apró kis kézitáskáért? Aztán észreveszünk egy finoman megmunkált órát 90 ezer forintért. Ez több ismert és megbízható márkával összehasonlítva is igen drága, azonban az 500 ezer forinthoz képest viszont úgy érezzük, ingyen van. Az üzletek így irányítják a költekezéssel kapcsolatos elvárásainkat.

  1. Visszarettenünk a magas és az alacsony áraktól

Tudtad, hogy a legtöbben a közepes árú sört választják? Az alábbiakban egy kísérlet tapasztalatai alapján megismerheted, hogyan használják ki ezt a kereskedők. A kísérlet során a kutatók kétféle sört kínáltak – prémium sört 600 forintért és kedvezményes sört 450 forintért. Az emberek nyolcvan százaléka a drágábbat kérte. Ekkor egy harmadik sörrel bővítették a választékot, szuper kedvezményes áron 400 forintért. A fogyasztók nyolcvan százaléka ekkor inkább a 450 forintos sört választotta, a maradék pedig a prémiumot. A legolcsóbbat senki sem vette meg!

A harmadik körben a 400 forintos sör helyett egy szuper prémium sört kínáltak 850 forintért. A legtöbben most a 600 forintosat választották, kevesen vették meg 450 forintosat, és csak körülbelül tíz százalék döntött a legdrágább, azaz a 850 forintos sör mellett.

  1. Röviden a tanulság: mindannyian az arany középúton járunk.

Felismerjük az előnyös vételt, ha azt hisszük, megtaláltuk. De valóban megtaláltuk, vagy csak a marketing furcsa csapdáinak valamelyikébe pottyantunk bele?

Poundstone, a Priceless (Felbecsülhetetlen) című könyvében leírja mi történt, amikor egy cég a 60 ezer forintos kenyérsütő gépét a 35 ezer forintos modellje mellé helyezte. Az olcsóbb típus forgalma megkétszereződött, noha gyakorlatilag senki nem vásárolt a drágábbik gépből. Tanulság: ha nem tudsz eladni egy terméket, próbálj mellé tenni egy közel ugyanolyan, de kétszer olyan drága készüléket. Ettől az első termék rögtön „a hülyének is megéri”.

  1. Ha láthatjuk, akarjuk is

Az emberi viselkedést vizsgáló közgazdászok előszeretettel folytatnak kísérleteket iskolákban, ahol azt tapasztalták, hogy ha szépen megvilágítják a gyümölcsöket és a salátapultot és az édességes pult elé helyezik, akkor a gyerekek több gyümölcsöt és salátát esznek. De a felnőttek is hasonlóan fogékonyak az ilyen egyszerű trükkökre. A hozzáértően vezetett éttermek például úgy terveztetik meg az étlapjaikat, hogy fényképek és keretbe foglalt ajánlatok segítségével a legtöbb hasznot hozó ételekre irányítsák a tekintetet. Ha tehát az étlapon kiemelt, bekeretezett, vagy illusztrált fogást látsz, joggal gyanakodhatsz, hogy nagy árréssel kínált termékre leltél, amelyet – az étterem reményei szerint – ha meglátsz, többnyire meg is rendelsz.

  1. Az érzelmeink vezérelnek

Poundstone könyvében olvasható egy másik kísérlet leírása is, amikor önkéntes jelentkezőknek felajánlják: kaphatnak ajándékba egy bizonyos összeget 1 és 10 dollár között. Az alacsony és ezért „tisztességtelennek” érzett ajánlatok (pl. 1 dollár) aktiválták az agykéregnek ugyanazt a területét, amelyet egyébként a fájdalom és a rossz szagok hoznak működésbe. Amikor úgy érezzük, hogy átvernek, a szó szoros értelmében undor fog el – még akkor is, ha egyébként jó üzlet lenne.

Poundstone ezt a minibár-effektushoz hasonlítja. Késő este van, az ember éhes, ott egy csoki a szállodai hűtőszekrényben, de annyira taszítja az ára, hogy inkább az éhezést választja, semmint azt az érzést, hogy átverik. A kedvezményes vásárlástól viszont szó szerint elégedettek leszünk önmagunkkal. Még a világ legértéktelenebb vacakja is vonzóvá válik, ha az ára azt súgja nekünk: szinte ingyen volt.

  1. Az alkohol és a kimerültség elbutít

Részegen, stresszesen, fáradtan és egyéb okokból figyelmetlen állapotban hajlamosabbak vagyunk csupán egyszerű kérdéseket és válaszokat megfogalmazni a vásárlásainkkal kapcsolatban. Az olcsó édességek és rágógumik azért vannak az élelmiszerboltokban a pénztár közelében, mert a kimerült vásárlók itt hajlamosak leginkább arra, hogy az árra tekintet nélkül epekedjenek valamiért, majd meg is vásárolják azt. Ugyanolyan ez, mint az italozással egybekötött ebédek, amelyek kifejezetten alkalmasak üzletkötésre, mert az alkohol csökkenti a bonyolult összefüggések átlátásának képességét. Ezért, ha meggondolatlan kockázatvállalásra szeretnének rábírni valakit, leitatják, vagy kifárasztják és nyertek. Persze, ezt nem ajánljuk senkinek, csak szerettük volna bemutatni, hogy miképpen működnek a döntéshozó mechanizmusaink.

  1. Utálunk minden apróságért külön fizetni

Megan McArdle újságíró privát pénzügyi rovatában kérte meg az olvasóit, hagyjanak fel az olyan rendszeres befizetésekkel, mint az edzőtermi tagsági díj, vagy a nem olvasott újságok és igénybe nem vett szolgáltatások megrendelése. „Ne vásároljon olyasmit, amit nem fogyaszt el” – írta McArdle. Teljességgel magától értetődő tanácsnak tűnik, de csak tűnik és így a szerzőnek nagyon is igaza van. Részben azért vonzódunk az előfizetésekhez és éves tagdíjakhoz, mert el akarjuk kerülni a tranzakciós költségeket és olcsóbbnak érezzük. Pedig jellemzően többet fizetünk, mintha alkalmanként tennénk, de nem akarjuk elszenvedni azt a pszichikai fájdalmat, amit a pénztárcánk kinyitása és a pénzünk átadása okoz minden egyes edzőtermi, vagy mozilátogatás, stb. alkalmával.

  1. Imádjuk a kedvezményeket és a garanciákat

Miután elárultuk, hogy a fogyasztók megpróbálják elkerülni a külön fizetéseket, hozzá kell tennünk, hogy mégis létezik kétféle többletbefizetés, amelyet imádunk: az utólagos kedvezményeket és a garanciákat. Előbbi a jómódúság érzését nyújtja („Azért adnak nekem pénzt, hogy pénzt költsek!”). Az utóbbival azonban lelki nyugalmat vásárolunk („Most már örökké enyém ez a holmi, és semmi miatt nem kell aggódnom!”). Pedig a garanciában nincs ráció – nyilatkozta a Harvard Egyetem közgazdásza, David Cutler a Washington Postnak. – Annak a feltételezett valószínűségnek, hogy a termék elromlik, nagyobbnak kell lennie, mint annak a kockázatnak, hogy nem engedhetjük meg magunknak a javíttatás, vagy a pótlás költségét.

  1. Megszállottjai vagyunk a 9-es számnak

A kiskereskedelmi árak legalább 65 százaléka 9-re végződik. Vajon miért?

Mindenki tudja, hogy 2000 forint és 1999 forint (de még az 1998 forint is) gyakorlatilag ugyanaz. A 9-es szám, azonban egy egyszerű történetet mesél el nekünk: mégpedig azt, hogy ennek a holminak az árából engedményt adtak. Azaz, ez a holmi olcsó.

Aki pedig ezt a bizonyos holmit beárazta, az pontosan tudta, hogy kedveljük a leértékelt és olcsó dolgokat. A 9 azt a ki nem mondott tudást közvetíti, hogy a terméket a versenyre való tekintettel és tisztességes módon árazták be. 9-re végződő áron kínálni egy kagylóételt egy luxusétteremben nevetséges volna. Aki 20 ezret költ homárra, azt nem érdekli az árengedmény. De amikor ugyanez az ember alsóneműt vásárol, akkor (a kutatások újra, meg újra azt mutatják) még ő is hajlamosabb a 9-re végződő árú terméket választani.

Így működünk amikor vásárolni megyünk és belegabalyodunk a marketing guruk hálójába. Az Inlernet® pedig pont ezért zseniális, egyszerű és tökéletes! Mert nem kell, hogy odafigyelj ezekre. Tudod jól még otthon, amikor még csak indulsz a boltba, hogy a végén mennyivel többet jelent majd neked a következő Termékpartnerünknél tett vásárlásod. Nem kell foglalkozz, az illat-, zene-, szín- és polcrend marketing trükkjeivel! Egyetlen dolog a lényeg, hogy kiválaszd a Termékpartnerünket és az áhított terméket, vagy szolgáltatást náluk vásárold meg. Emlékszel még mit írtunk a 9. pontban? „Azért adnak nekem pénzt, hogy pénzt költsek!” És ez így is igaz! Azért vásárolunk Termékpartnereinknél, hogy nagyobb forgalmat generáljunk náluk és ennek fejében ők nagyobb visszatérítéseket adnak nekünk. Hiszen különben maximum a marakeshi bazárban tudnánk alkudni, de egy magyarországi üzletben nem igazán fordulna elő ilyen.

Ezért is mondjuk, hogy jó időben vagy jó helyen. Semmi más dolgod nincs csak az, hogy a megszokott vásárlásaidat az Inlernet® Termékpartnereinél végezd el, és ha így cselekszel, rövid időn belül meg fogod tapasztalni, hogy az anyagi biztonságod egy magasabb szintre lépett!

Vásárolj te is velünk! Legyél te is Inlernetes® és teremts értéket vásárlásaiddal!

https://inlernet.blogstar.hu/./pages/inlernet/contents/blog/52222/pics/15255122721490666_800x600.jpg
Heti motiváció,Inlernet Worldwide
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Ezeket a cikkeket olvastad már?